یزدفردا:تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ /

 
 

آغاز ساخت اولین واحد تولید مواد اولیه تایر سبز در خاورمیانه

فردا و با حضور معاون وزیر نفت، اولین واحد تولید مواد اولیه تایر سبز در خاورمیانه آغاز می‌شود.

به گزارشاخبار خودرو به نقل از تسنیم ،احمد جزایری؛ مدیرعامل شرکت پتروشیمی صدف با اعلام اینکه ساخت اولین واحد تولید کننده مواد اولیه تایر سبز در خاورمیانه فردا با حضور معاون وزیر نفت آغاز می شود گفت: حجم سرمایه سرمایه‌گذاری برای اجرای این طرح ۲۵۵ میلیون یورو است که از این رقم ۱۰۲ میلیون یورو به صورت ال.سی از صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به صورت ریالی خواهد بود.

وی مدت‌زمان اجرای این طرح را ۲۹ ماه اعلام کرد و گفت: مرحله اجرای ساختمان و نصب این واحد ۲۵ ماه ومرحله پیش‌راه‌اندازی نیز چهار ماه به طول خواهد انجامید.

مدیرعامل پتروشیمی صدف با اشاره به اینکه این واحد برای تولید ای.اس.بی.آر ،  ۲۶ هزار تن استایرین از پتروشیمی فارس و ۸۴ هزار تن بوتادین از پتروشیمی جم دریافت  خواهد کرد گفت: در این طرح ۱۳۶ هزار تن محصول به صورت سالانه در  دو گرید روغنی و خشک و در پنج نوع تولید می‌شود که دو نوع آن در صنعت تایر و سه نوع دیگر در صنعت لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در ساخت این واحد از تکنولوژی روز اروپا استفاده خواهد شد گفت: دانش فنی آن متعلق به شرکت ورسالیس ایتالیاست و طراحی پایه آن توسط شرکت تکنیمونت انجام می شود.  همچنین تأمین کالا و اجرا نیز برعهده پیمانکاران ایرانی قرار گرفته است.

جزایری با بیان اینکه محصول تولیدی این واحد پتروشیمی کاملا سازگار با محیط زیست است گفت: با حذف مواد مضر در این محصول علاوه بر این که موجب ارتقاء امنیت خودرو، حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی می شود،  بازارهای جهانی نیز  پذیرای لاستیک ایران خواهد بود.

مدیرعامل پتروشیمی صدف با اشاره به این که ۵۰ درصد از تجهیزات ساخت این واحد از داخل کشور تهیه شود گفت: تجهیزات خاصی که تکنولوژی بسیار بالایی دارند از خارج تهیه خواهد شد؛ البته ساخت برخی از کالاها را با وجود ریسک بالا به تولید کنندگان داخلی سپردیم.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر سالانه  ۵.۱ تا ۵.۲ میلیون تن ای.اس.بی.آر در جهان تولید می‌شود گفت: پیش‌بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تقاضای سالانه این محصول ۶.۱ درصد رشد داشته باشد و به ۷.۷ میلیون تن برسد که در چنین شرایطی تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد و قیمت  این محصول افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت هر تن از این محصول به طور میانگین هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۳۵۰ دلار است گفت: با توجه به اینکه خوراک  واحد صدف به قیمت جهانی از پتروشیمی‌های داخلی خریداری می‌ شود از هر تن تولید این محصول ۴۰۰ دلار سود نصیب شرکت می‌شود.

جزایری با بیان اینکه چین با مصرف سالانه ۱.۵ تن  ای.اس.بی.آر یکی از مشتریان اصلی این محصول محسوب می‌شود گفت: مذاکراتی با شرکت‌های داخلی و خارجی برای پیش‌خرید این محصول انجام شده است.

وی در پایان گفت: ۹۵.۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاری ایرانیان است که هلدینگ خلیج‌فارس ۷۰ درصد از سهم سرمایه‌گذاری ایرانیان را در اختیار دارد.


تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴/خدمت «اتو» به مشتریان خودرو

بازار خرید خودرو همیشه داغ بوده است. حتی در چند ماه گذشته اگرچه این بازار روزهای پررونقی را تجربه نکرده اما در کمتر محفلی است که یک رشته سخن به بازار خودرو وصل نباشد.

به گزارشاخبار خودرو به نقل از صمت ،بازار خرید خودرو همیشه داغ بوده است. حتی در چند ماه گذشته اگرچه این بازار روزهای پررونقی را تجربه نکرده اما در کمتر محفلی است که یک رشته سخن به بازار خودرو وصل نباشد.

این چارچرخ از زمانی که کالسکه دودی بود و مردم جز دود نصیبی از آن نمی‌بردند تا حالا که هم دودش را می‌خوردند و همه با آن سواری می‌کنند، یار دیرین است و رفیق امروزی. بنابراین نمی‌توان چشم‌ها را روی آن بست اما باید جور دیگر رخ‌نمایی کند.این روزها که به دلایل مختلف بازار خرید خودرو کمتر موردتوجه مشتریان قرار می‌گیرد و انتظار نادرست تولید یا ورود خودروهای ارزان‌قیمت در همکاری مشترک با خودروسازان خارجی به این موضوع دامن زده است، خودروسازان باید روش‌هایی را اتخاذ کنند که به تحریک تقاضا منجر شود؛ تقاضایی که نبض بازار را در اختیار دارد و با کم و زیاد شدن ضربانش، یا چرخ صنعت خودرو می‌چرخد یا از حرکت باز می‌ایستد.در این شرایط گروه خودروسازی سایپا در اقدامی خلاقانه، طرح «اتوخدمت سایپا» را به اجرا درآورده است. این طرح به اندازه‌ای جذابیت و قابلیت دارد که می‌تواند به جنگ رکود بازار رفته و آن را شکست دهد. از همین رو از یک طرف با توجه به استقبال مشتریان از این طرح و از طرفی دیگر برای آگاهی خریدارانی که از جزییات طرح «اتوخدمت سایپا» اطلاع ندارند، صمت به گفت‌وگو با رضا تقوی، مدیر بازاریابی و پیشبرد فروش گروه خودروسازی سایپا نشسته است که آن را می‌خوانید.
در شرایط رکود فعلی که بر بازار خرید و فروش خودرو سایه گسترده است، به طورکلی خودروسازان باید از چه اهرم‌هایی برای تحریک تقاضا استفاده کنند؟
برای تحریک تقاضای خرید خودرو، چند اهرم وجود دارد. انجام مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک‌ها مبنی بر ارائه تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو، یکی از این اهرم‌هاست. اگر بانک‌ها به این مصوبه توجه و آن را اجرایی کنند، قدرت خرید مردم افزایش پیدا خواهد کرد. نظام‌مند، اقتصادی و ارزان کردن نرخ تسهیلات لیزینگ و به عبارت دیگر فعال‌سازی شرکت‌های لیزینگ راهکار دیگری در این زمینه خواهد بود. همچنین فعال‌سازی طرح خروج خودروهای فرسوده نیز منجر به تحریک تقاضا برای خرید خودرو می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند افزایش حقوق و درآمد کارمندان و کارگران نیز به طور مستقیم قدرت خرید آنها را افزایش می‌دهد و در این زمینه موثر است.
خودروسازان درحال‌حاضر به دلیل فضای روانی موجود، با بی‌اعتمادی مشتریان و مردم روبه‌رو شده‌اند. آیا با این موضوع موافقید؟
خودروسازان مشکلاتی داشته‌اند و هنوز هم با برخی از آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بخشی از مشکلات با کار بیشتر مرتفع خواهد شد اما مردم باید بدانند که قسمتی از مشکلات برای نمونه تحریم‌های اقتصادی، نرخ ارز، نوسازی صنایع، تجهیزات و… در حوزه اختیار خودروسازان نیست. با توجه به نرخ تورم و آمار رشد کالاها، رشد قیمت خودرو نسبت به دیگر کالاها کمتر بوده است. با تمام این مسائل ما می‌پذیریم که در بخش کیفیت مشکلاتی وجود داشته است که در این زمینه باید بیشتر تمرکز کنیم تا رضایت مشتریان جلب شود.
چرا مشتریان از برخی خودروهای داخلی ناراضی هستند؟
نارضایتی خریداران از دو بخش کیفیت خودرو و زمان تحویل آن نشأت می‌گیرد.
سایپا برای رفع این نارضایتی‌ها چه کرده است؟
در بخش کیفیت، برنامه‌هایی در حال اجراست و مردم بر این موضوع تاکید دارند که کیفیت خودروهای فعلی نسبت به چندسال گذشته افزایش یافته و بسیار بهتر شده است.
در قسمت انجام تعهدات، مشکلاتی وجود دارد. خودروساز متعهد می‌شود که در یک هفته خودرو را به مشتری تحویل دهد اما امکان دارد این بازه زمانی به یک ماه برسد. این رویه در ۲ سال گذشته بسیار به چشم می‌خورد. خوش‌قولی بزرگترین حسن و مزیت گروه خودروسازی سایپا بود. این شرکت با توجه به شرایط طبیعی حاکم بر صنعت و براساس نقدینگی و نیاز بازار، برنامه تولید خود را تهیه کرده و بر مبنای آن میزان تولید با درصد تحقق بالا انجام می‌شد، به گونه‌ای که امکان جامه‌عمل پوشاندن به تعهدات در زمان تعیین شده وجود داشت. اما در ۲ سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلاتی که در صنعت ایجاد شد، میزان تحقق تولید ساپیا تا حدودی به مشکل برخورد و برای نمونه برنامه‌ریزی تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودرو در برخی از روزها به ۱۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه خودرو در روز کاهش یافت. بیشتر نارضایتی‌ها به همین دلیل ایجاد شد زیرا ما را در عمل به تعهدات‌مان تا اندازه‌ای محدود می‌کرد. اگر رکود از اقتصاد کشور دور شود، بی‌تردید قطعه‌سازان می‌توانند به تولید قطعه بپردازند و خودروسازان میزان تولید کیفی و کمی خود را به اندازه کافی و در زمان تعیین شده انجام دهند و بخش زیادی از رضایت مشتریان را به‌دست آورند.
از اوایل مهر، گروه خودروسازی سایپا طرح «اتوخدمت» را به اجرا درآورده است. این طرح چیست و از چه ابزارهای محرکی برخوردار است؟
براساس مطالعات انجام شده در گروه خودروسازی سایپا، این نتیجه حاصل شد که طرح «اتوخدمت» در شرایطی که بازار خودرو با رکود مواجه شده، می‌تواند به عنوان یک اهرم به تحریک تقاضا کمک کند. این طرح به پیشنهاد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تهیه شد. در «اتوخدمت» برای هرکدام از خریداران خودرو از خانواده «پراید»، «تیبا»، «سراتو»، «آریو» و «برلیانس» این امکان وجود دارد که در مقاطع زمانی ۳ ماه، ۶ماه، ۹ ماه، یک‌سال و ۲ سال ثبت‌نام کنند.برای اطلاع بیشتر خوانندگان، با یک مثال، شرایط ویژه این طرح را توضیح می‌دهم. اگر یک مشتری، متقاضی ثبت‌نام خودرو پراید باشد، باید ۱۹ میلیون تومان پرداخت کند. اگر مدت تحویل را ۳ ماه انتخاب کند، به ازای هر ماه ۴۱۰ هزار تومان هزینه سفر به حساب این مشتری واریز خواهد شد. در ثبت نام ۶ ماهه، ماهانه ۴۲۰ هزار تومان، ۹ ماهه به صورت ماهانه ۴۳۰ هزار تومان، یک‌ساله ۴۳۰ هزار تومان و برای ثبت نام ۲ ساله به صورت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان هزینه سفر دریافت می‌کند. یکی دیگر از فاکتورهای مشتری‌مداری این طرح، با انتخاب خودرو به‌وسیله خریدار در ارتباط است. به این صورت که اگر خریدار خودرو پراید در زمان تحویل علاقه‌مند به تغییر مدل خودرو باشد، این شرایط برای مشتری فراهم می‌شود که بر اساس علاقه خود مدل خودرو را انتخاب کند.
از طرف دیگر اگر قیمت خودرو از زمان تحویل تا زمان دریافت افزایش پیدا کند، براساس این طرح قیمت برای مشتری در زمان ثبت‌نام ثابت است و هنگام تحویل همان مبلغ را پرداخت خواهد کرد. همچنین خریدار علاوه بر خودرو، می‌تواند زمان دریافت خودرو را تغییر دهد. برای مثال قرارداد ۳ ماه را می‌تواند به یکسال تبدیل کند. همچنین هزینه سفر به‌صورت روزشمار است. بنابراین این طرح دو مشخصه برجسته دارد. نخست آنکه به صورت ماهانه هزینه سفر به حساب مشتری واریز می‌شود و دوم، امکان تغییر مدل خودرو در زمان تحویل برای مشتری فراهم خواهد شد.
آیا در طراحی «اتوخدمت» از مدل داخلی یا خارجی الگوبرداری کرده‌اید؟
خیر. این طرح ابتکاری بوده و به شرکت سایپا اختصاص داشته و از جایی الگوبرداری نشده است.
متقاضیان تا چه اندازه از این طرح استقبال کرده‌اند؟
طرح «اتوخدمت سایپا» با آغاز ماه مهر به اجرا درآمده و با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. باتوجه به روند کنترل ثبت‌نام‌ها، با گذشت هر روز که خریداران با این طرح آشناتر شده و از شرایط آن مطلع می‌شوند، تعداد متقاضیان نیز افزایش می‌یابد. تاکنون دوره زمانی ۳ماهه طرح، تکمیل ظرفیت شده است و در هر مقطع زمانی که ظرفیت خانواده یک خودرو کامل شود، ثبت‌نام غیرفعال خواهد شد. در طرح «اتوخدمت سایپا» پیش‌بینی شده تا ۲۰ هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام شود.
این طرح را موفق می‌دانید و برای آینده چه طرح‌های دیگری را در دستور کار قرار داده‌اید؟
بازار همیشه شرایط سیالی دارد. شرکتی می‌تواند در این بازار موفق باشد که براساس نیاز، سلیقه، قدرت خرید، انتخاب خریدار و… شرایط خرید مختلفی را طراحی و اجرا کند. گروه خودروسازی سایپا همواره طرح‌های نو و ابتکاری را دستور کار خود دارد که پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا